Goths
Özel Birimi: Huskarl
Takım Bonusları: Barracks %20 hızlı
+ Infantry ücreti Feudal Age’de %10, Castle Age’de %15, Imperial Age’de %25 ucuz.
+ Infantry’ların binalara saldırısına +1 etki
+ Köylülerin vahşi domuzlara saldırısına +5 etki
+ Imperial Age’de +10 popülasyon
Oyundaki en kötü ırk denebilir. Stone Wall ve kule yapamıyorlar -Castle, Watch Tower ve Outpost hariç. Buna rağmen oyunda uygulanabilecek en zor stratejilerden birini uygulamak için Goths elverişli bir ırk. O da Feudal Age’de rush yapmak. Infantry üniteleri diğer ırklarla karşılaştırdığımızda ucuz, yapması hızlı ve binalara karşı etkili olarak göze çarpıyor. Hızlı bir Men-At-Arms birliğini rakip köye sürüp öldürebileceğiniz kadar çok köylüyü öldürmek, daha sonra geri dönüp onlar Town Center’da gizlenmeyi bıraktıklarında yeniden bir saldırıyla geri kalanları da temizlemek iyi bir taktik olabilir. Ancak bunun için Dark Age’de gold üretimine başlamanız gerekli. Ayrıca rakipleriniz Castle Age’e ulaşmadan işi bitirmelisiniz. Aksi halde kendilerini size karşı savunmak için daha güçlü kuvvetlere sahip olurlar. Eğer bu stratejiyi uygulamada başarısız olursanız, kendinizin saf dışı bırakılması gerçekten kolay. Bu konuda Goths’lara avantaj sağlayan tek şey +10 popülasyon limitleri, çünkü bu daha iyi bir ekonomi veya daha geniş bir ordu anlamına geliyor. Redemption, Block Printing, Gold Shaft Mining, Dry Dock, Hoardings, Siege Engineers, Plate Mail Armor ve Plate Boarding Armor teknolojileri bulunmuyor. Oyun sonlarında Arbalest, Paladin, Siege Ram ve Siege Onager birimlerinin eksikliğinden dolayı güçlü bir ordu hazırlamada güçlük çekiyorlar. Oynamak için gerçekten zor bir ırk.
Japanese
Özel Birimi: Samurai
Takım Bonusları: Galleys +%50 LOS
+ Fishing Ship’lere 2X HPs; +2P Armor; work rate +%5 Dark Age, +%10 Feudal Age, +%15 Castle Age, +%20 Imperial Age
+ Mill, Lumber Camp ve Mining Camp binaları %50 ucuz
+ Infantry saldırıları Feudal Age’de %10, Castle Age’de %15, Imperial Age’de %25 hızlı
Japonlar, Goths’lar ve Çinliler gibi oyunun başındaki avantajlı ırklardan biri. Hızlı Infantry birimleri, ucuz binalar ve etkili Fishing Ship’leriyle erken bir rush’a elverişliler. İlerleyen bölümlerde ise Infantry bonusu hariç diğerlerinin pek bir yardımı olmuyor. Ayrıca diğer ırklarla karşılaştırdığımızda sağlam duvarları aşmak konusunda daha pasif kalıyorlar çünkü siege weapon olarak yalnızca Capped Rams ve Trebuchets’leri var. Wonder ve Relic victory’de de iyi sayılmazlar çünkü Architecture ve Treadmill Crane’den yoksunlar. Eksik olan diğer teknolojiler ise şunlar: Gold & Stone Shaft Mining, Hoardings, Crop Rotation, Plate Barding Armor. Tüm bu eksikliklere rağmen siege weapon’ları saymazsak oyunun ilerleyen devirlerindeki tüm güçlü ve önemli birimlere sahipler.
Mongols
Özel Birimi: Mungudai
Takım Bonusları: Scout Cavalry, Light Cavalry +2 LOS
+ Cavalry Archers %20 daha hızlı ateş eder
+ Light Cavalry’lere +%30 HPs.
+ Avcılar %50 daha hızlı çalışır.
Mongol’lar rush yapmak için iyi bir ırk, bunun yanında oyun sonlarına doğru da iyiler. Hızlı avcıları, gelişmiş gözcüleri ve güçlü birimleriyle Mongollar Castle Age rushı için en iyi ırklardan biri. Bir grup L. Cavalry ve Cavalry Archer birimi düşman köylüleri için iyi bir tehlike arzedecektir. İlerleyen dönemlerdeki birimleriyle karşı koyulması güç bir rakip haline geliyorlar. Wonder ve Relic victory’de ise yeteri kadar iyi değiller çünkü Architecture ve Treadmill Crane teknolojilerinden yoksunlar. Kaçırdıkları diğer teknolojiler ise şöyle: Dry Dock, Redemption, Sanctity, Block Printing, Illumination, Ring Archer Armor, Plate Barding Armor, Two Man Saw, Crop Rotation.
Persians
Özel Birimi: War Elephant
Takım Bonusları: Knight’ların Archer’lara karşı +2 saldırı üstünlüğü
+ Fazladan 50 food ve wood ile başlama avantajı
+ Town Center ve Dock’lara 2X HPs; ayrıca work rate’lere +%10 Feudal Age’de, +%15 Castle Age’de, +%20 Imperial Age’de ekleniyor.
Persler oyun sonu conquest victory için iyi bir ırk. Ayrıca rush’ları durdurmada da başarılılar. Ekstra kaynaklarla başlamaları, Town Center ve Dock’ların avantajları, Perslere diğer ırklardan daha hızlı gelişebilme özelliği sağlıyor. Tabi Knight’ların rakip Archer’lara karşı olan ufak bonusunu da ekleyelim. Kısacası persler savaşmak için ideal. Ancak wonder ve relic victory konusunda yetersiz kalıyorlar. Güçlü siege weapon’ları var, ama Paladin, Arbalest, Two-Handed Swordsman ya da Champion gibi gerçekten önemli birimlerden eksikleri de yok değil. Kaçırdıkları en önemli teknolojiler ise Redemption, Sanctity, Illumination, Bracer ve Siege Engineers.