Vergi Dairesi Otomasyon Projesi'nin üçüncü aşaması VEDOP-3'ün başlatılmasıyla ilgili toplantıda konuşan Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı Başkan Yardımcısı Mehmet Atuğ, sağladığı fayda nedeniyle yaygın kabul gören e-beyanname uygulamasının kısa süre içinde zorunlu hale getirilmesini planladıklarını ifade etti. Atuğ, bu kararlarında uygulama oranının yüzde 90'lar civarına oturmasının etkili olduğunu söyledi.
Atuğ'un paylaştığı istatistiki verilere göre, e-beyanname kullanım oranı haziran ayında muhtasar beyannamelerinde yüzde 85'e yükselirken KDV beyannamelerinde yüzde 88 olarak gerçekleşti. Muhtasar beyannameleri aylara göre dalgalanma göstermesine karşın son 1 yıl içinde yüzde 74'ün altına düşmezken, KDV'de son 1 yılın alt sınırı yüzde 77 oldu. Projenin hayata geçirilmesinin ardından Ekim 2004'te muhtasariçin yüzde 1'lik ve KDV için yüzde 2'lik kullanım oranı sağlanmıştı.
Gelir vergisi beyannamelerinde e-beyanname kullanım oranı 2006'da yüzde 85 olurken, yüzde 15 vergi dairelerine başvurmayı sürdürdü. Kurumlar vergisi mükellefleri arasında ise, e-beyanname kullanımı oranı çok daha yüksek oldu. 2006'da bu mükelleflerin yüzde 99,45'i beyannamelerini elektronik ortamda verirken, vergi dairesine başvuru oranı yüzde 0,55'e geriledi.
BAŞARILI ÇÜNKÜ ADIM ADIM TAKİP EDİYORUZ
1998'de başlatılmasının ardından otomasyon tarafında vergi dairelerine önemli mesafe katettiren VEDOP'un yeni aşaması, ilgili birimlerin oluşturduğu adacıkların entegre edilmesini kapsıyor. Bu aşamaya kadar yaygın kabul gören projenin başarısının ardında yatan nedenleri, Atuğ'a sorduk. E-devlet Kapısı gibi büyük bir projenin yürütülemediği bir ortamda, VEDOP'un başarısının devletin tahsilat işine verdiği önemden mi kaynaklandığını da sorumuza ekledik.
Sorumuzun ikinci bölümüne net bir yanıt alamasak da, Atuğ, projeyi başarıya götüren hassasiyetleri ayrıntılı bir biçimde dile getirdi. Türkiye'nin başarıya ulaşan projelerinde gördüğümüz yaklaşımlar burada da karşımıza çıktı. Aktuğ'un dile getirdiği ders niteliğindeki faktörler şöyle sıralanıyor.
İşe başlarken ihtiyaçların doğru tespit edilmesi
Bu ihtiyaçların doğru adreslenmesi
Atılan adımların yakından takip edilmesi ile operayonun doğru geliştirilmesi
Vergi dairelerinde hizmet maliyetlerinin (işgücü ve kağıt gibi sarf malzemesi vb.) düşürülmesi ile projenin sağladığı faydanın ölçülmesi ve güvenin yüksek tutulması.
Sağladığı fayda nedeniyle sistemin gördüğü yaygın kabule bağlı olarak projeye güvenin yukarıda tutulması.
Türk mühendis ve teknisyenlerden oluşan; bu işe ayrılmış özel bir ekibin büyük bir özveri ile gecesini gündüzüne katarak çalışması.
Operasyonda çalışanların hızla eğitilmesiyle servisin etkin bir biçimde gerçekleşmesinin sağlanması.